Nya säkerhetsdetaljer inom travet

Trav och galopp är två mycket fartfyllda hästsporter. De är mycket populära att spela på men en sak man inte kan bortse från är att skaderisken också är mycket hög. Varje år skadas hästar, kuskar och ryttare allvarligt, i några fall till och med så illa att de avlider av skadorna. Det är därför som så att det varje år lanseras nya säkerhetsdetaljer som gör tävlingarna lite säkrare både för ryttare, kusk, häst och publik.

Från och med augusti år 2018 är travbanan Åby den allra första banan i Sverige som provar att använda sig av ett så kallat säkerhetsspår innanför det ordinarie innerspåret. Detta spår ska användas för att man ska kunna underlätta för medtävlande om den häst man kör börjar galoppera under loppet, eller om något annat händer.

Regler för spåret

Säkerhetsspåret kan användas av flera anledningar och för att det inte ska användas felaktigt har det tagits fram ett regelverk som gäller för det.

Om hästen galopperar på innerspåret men ännu inte har blivit diskvalificerad kan ryttaren eller kusken välja att använda säkerhetsspåret eller inte. Om kusken eller ryttaren väljer att använda sig av säkerhetsspåret ska hästen dock alltid bli diskvalificerad, oavsett om denne galopperat en lång eller kort sträcka. Om ett ekipage blivit diskvalificerat och är på det inre spåret ska denne gå ut i säkerhetsspåret för att hästar som befinner sig bakom den diskvalificerade enklare ska kunna komma förbi.

Om banan har en så kallad open stretch får de galopperande ekipagen som befunnit sig på innerspåren, men sedan kommit in på uppkoppet, inte använda sig av open strech. Hästen måste istället fortsätta i sitt eget spår för att inte riskera att störa de hästar som springer bakom galoppören.

Om en häst har diskvalificerats och ligger på innerspår men sedan inte går in i säkerhetsspåret kan ryttaren eller kusken bli bestraffad med böter, avstängning eller liknande.

Just i dagsläget är det bara banan Åby som deltar i testet som använder säkerhetsspåret.

Leave a Reply